Ons leerplan
Leerdoelen
Waartoe leren kinderen?
- We zorgen ervoor dat onze kinderen zich de basiskennis en vaardigheden eigen maken, die ze nodig hebben om hun plek in de samenleving in te nemen.
- Wij benoemen leerdoelen en zeggen waarom deze belangrijk zijn.
- Wij bieden aan kinderen een sterke basis om zich verder te ontwikkelen in een steeds veranderende maatschappij.
- Wij ondersteunen en stimuleren kinderen in hun leer- en ontwikkelproces tot een gelukkig mens.
Leerinhoud
Waarover gaat het leren van kinderen?
- Als kinderen na groep 8 van school af gaan, hebben ze een sterke basis.
- We werken structureel met de kinderen aan hun sociale vaardigheden en passen deze toe tijdens ons onderwijs.
- We laten kinderen kennismaken met de wereld om ons heen.
Leeractiviteiten
Hoe laat je kinderen leren?
- De leeractiviteiten passen bij het leerdoel.
- We geven directe feedback op de leeractiviteiten van de kinderen.
- We bieden variatie in leeractiviteiten.
- De leeractiviteiten zijn betekenisvol, passend bij de leeromgeving.
Rol van de leerkracht
Hoe begeleid je het leren van kinderen?
- De leerkracht is professional.
- Iedere leerkracht is in staat om verschillende rollen aan te nemen:
– Kennisoverdrager
– Coach
– Begeleider
- De leerkracht heeft oog voor de groep met daarbinnen het individu.
- De leerkracht geeft het goede voorbeeld.
Bronnen en materialen
Waarmee laat je kinderen leren?
- We werken met methodes die afwisselende werkvormen bieden:
– Coöperatief leren
– Bewegend leren
– Circuit
- In elke groep werken we met uitdagende en ondersteunende materialen (rekenrek, breukencirkel, digitale middelen).
- We zetten expertise in, van binnen en buiten de school.
Groeperingsvormen
Met wie leren kinderen?
- We werken waar mogelijk in homogene groepen vanaf groep 3.
- De leerlingen zitten in groepjes om samenwerken en overleg te stimuleren.
- We werken in wisselende groepssamenstelling tijdens de lessen.
- We hebben vieringen in de eigen groep en met de hele school.
Leeromgeving
Hoe ziet de leeromgeving van kinderen er uit?
- De omgeving is opgeruimd en overzichtelijk.
- Ieder kind heeft een eigen werkplek.
- In ieder lokaal hangt betekenisvolle, visuele ondersteuning.
- We leren ook buiten ons lokaal en buiten de school.
Tijd
Hoe verdeel je de tijd bij het leren van kinderen?
- In ons rooster is veel tijd ingepland voor de basisvakken. Basisvakken hebben prioriteit.
- We nemen tijd voor kindgesprekken en het nabespreken van toetsen.
- Er wordt tijd ingepland voor vieringen.
Observeren en evalueren
Hoe volg je de ontwikkeling van kinderen
- In het aanbod houden we rekening met de toetsresultaten (beredeneerd aanbod).
- We bespreken methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen na met de kinderen, individueel of klassikaal.
- Wij voeren kindgesprekken.
- In ons rapport worden kinderen vergeleken met zichzelf en met het landelijk niveau.
Ons onderwijssysteem
Op onze school werken we vanuit het jaarklassen-systeem; de leerlingen vormen met leerlingen van hun eigen leeftijd een groep. Het werken met het jaarklassen-systeem stelt ons in de gelegenheid om, met name bij de vakken taal, lezen en rekenen, uitstekende instructie te geven en te differentiëren in drie niveaus.
We werken met moderne methodes. De methodes zijn voor ons geen doel op zich; ze zijn een hulpmiddel voor de leerkracht en dienen als ondersteuning bij het aanbieden van de lesstof.
Afgestemd aanbod
In ons schoolplan doen we een aantal beloftes over ons onderwijs aan jouw kind.
Enkele daarvan gaan over het afstemmen van ons onderwijs op de onderwijsbehoeftes van jouw kind.
- Je kan bij ons leren op de manier die bij jou past
- We helpen je te ontdekken waar je goed in bent
- Op De Wentelwiek staat jouw ontwikkeling centraal
Hier kun je lezen op welke manier we hier vorm aan geven.
Instructievakken taal en rekenen
Bij de vakken taal, lezen en rekenen werken we met het directe instructiemodel. We starten en besluiten een les met de hele groep. Daarna begeleidt de leerkracht de kinderen op minimaal drie niveaus:
- Het basisniveau
- Het verrijkte niveau, voor kinderen die al snel losgelaten kunnen worden en veel zelf doen
- Het verlengde niveau, voor kinderen die wat meer begeleiding en oefening nodig hebben
Binnen dit model kunnen alle kinderen zich ontwikkelen in hun eigen tempo en naar hun eigen behoefte.
Voor kinderen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben vind je informatie bij ondersteuning.
Onze resultaten
Eindtoets basisonderwijs: rendementen van ons onderwijs. Onze leerlingen behalen bij de eindtoets scores die we van hen mogen verwachten; de resultaten komen overeen met hun capaciteiten. Dat weten we, doordat we de ontwikkeling van uw kind gedurende 8 leerjaren zorgvuldig volgen.
2022
Route 8 |
2023
Route 8 |
2024
Route 8 |
|
Schoolscore | 203.1 | 199.8 | 207.1 |
Landelijk gemiddelde | 200.0 | 200.0 | 200.0 |
Vervolgsucces op het voortgezet onderwijs
Onze leerlingen zijn succesvol op het VO; vrijwel al onze leerlingen zitten na drie jaar voorgezet onderwijs nog op het niveau van onderwijs dat aansluit bij hun schooladvies. We kunnen hieruit opmaken dat ons schooladvies in de regel goed aansluit bij de mogelijkheden van onzer leerlingen.
Hieronder tref je het aantal leerlingen aan van groep 8 dat uitgestroomd is per type vervolgonderwijs.
2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 | |
vwo | 2 (7,4%) | 5 (15.2%) | |
havo/vwo | 4 (14,8%) | 1 (5,6%) | 7 (21%) |
havo | 5 (18,5%) | 4 (22,2%) | 2 (6.1%) |
havo/vmbo-t | 6 (22,2%) | 2 (11,1%) | 6 (18.2%) |
vmbo-t | 6 (22,2%) | 3 (16,7%) | 7 (21%) |
vmbo-k/t | 2 (7,4%) | 5 (27,8%) | 1 (3%) |
vmbo lager | 2 (7,4%) | 3 (16,7%) | 7 (21%) |
Totaal | 27 | 18 | 35 |